De Marokkaanse regering en het Frans-Japanse autoconcern Renault/Nissan hebben
zaterdag een intentieverklaring getekend voor de bouw van een autofabriek
bij de nieuwe haven van Tanger. Met een beoogde capaciteit van 400.000
auto’s per jaar wordt dit de grootste autofabriek van het Afrikaanse
continent. Dat heeft Luc-Alexandre Ménard, vicepresident van Renault, laten
weten.
Voor de alliantie Renault/Nissan is het de grootste gezamenlijke investering
tot nu toe. De investering bedraagt naar schatting bijna 1 miljard euro: 600
miljoen euro voor bouw en onderhoud, waarvan 350 miljoen euro in de eerste
fase. Daarbij komt nog 200 tot 400 miljoen euro, afhankelijk van de te
bouwen modellen.
De fabriek gaat auto’s voor het lagere marktsegment produceren voor Renault en
Nissan. 10 Procent van de productie is bestemd voor de Marokkaanse markt en
90 procent voor de internationale markt. De productie van goedkopere auto’s
van Renault en Nissan vindt momenteel voor een groot deel plaats in Roemenië
en Turkije. Ook heeft Nissan een fabriek in Egypte.
"Door de hoge kosten van arbeidskrachten is de productie van dit soort auto’s
onmogelijk geworden in West-Europese landen", zegt Carlos Ghosn, de topman
van Renault en Nissan. Ghosn zegt voor Marokko te kiezen wegens de
geografische ligging. Renault mikt met de uitbreiding in Marokko ook op de
markten in het Midden-Oosten, andere (Noord-)Afrikaanse landen en Turkije.
De Marokkaanse markt voor auto’s is in vijf jaar verdubbeld. Renault is hierin
marktleider, met een fabriek in Casablanca die een capaciteit heeft van
80.000 auto’s. Deze fabriek produceert de Renault Logan. De nieuwe fabriek
in Tanger zou naast dit model ook een nieuw en goedkoop model Nissan moeten
gaan produceren. Het project zou 6000 arbeidsplaatsen moeten opleveren, plus
30.000 arbeidsplaatsen bij leveranciers en andere gerelateerde bedrijven.
Momenteel werken 1500 mensen voor Renault in Marokko.
Tijdens een gezamenlijke persconferentie verklaarden de Marokkaanse
minister-president Driss Jettou en Ghosn eind 2007 de onderhandelingen te
willen afronden, zodat in 2008 de werkzaamheden kunnen beginnen. Vanaf 2010
zouden auto's moeten worden geproduceerd, met een startcapaciteit van
200.000 exemplaren per jaar.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl